Kāpēc jāmaina motoreļļa?
Motoreļļa ir viens no galvenajiem automašīnas apkopes produktiem, un tās nomaiņas nepieciešamību vairs neapšauba gandrīz neviens autovadītājs, taču nereti apmulst piedāvājumā un tehniskajos parametros.
Eļļas izvēli nosaka vairāki faktori: tās viskozitāte, kāda nepieciešama dzinēja darbības nodrošināšanai, šīs darbības konstruktīvie parametri un eļļas atbilstība ražotāja specifikāciju izvirzītajām prasībām.
Lai dzinējs darbotos visu ražotāja aprēķināto ekspluatācijas periodu, pat desmitiem gadu, tiem izmanto motoreļļas. Dzinēja eļļošana norit cikliski - sākotnēji sūknis no kartera eļļu iesūc un ievada filtrā, tad tālāk pa kanāliem tā nonāk uz kloķvārpstas un sadales vārpstas berzes virsmām, no kurām pa īpašām atverēm centrbēdzes spēka ietekmē tiek
izsmidzināta, radot miglu, kas eļļo pārējās dzinēja detaļas. Smaguma spēka ietekmē eļļa notek dzinēja karterī, un process atkārtojas. Tāpēc arī eļļas maiņu motorā nepieciešams veikt ražotāja noteiktajos termiņos jeb intervālos, taču ne retāk kā reizi gadā.
Tomēr jānorāda, ka šie intervāli ir aprēķināti ideāliem braukšanas apstākļiem, piemēram, vienmērīgā ātrumā pa šoseju. Intensīva braukšana pilsētā, un it sevišķi sastrēgumos, rada lielāku slodzi motoram un līdz ar to arī īsākus eļļas maiņas intervālus.
Latvijā lielākā daļa automobiļu pārvietojas dažādos motoram apgrūtinošos apstākļos, piemēram, pa smilšainiem ceļiem, lielā aukstumā, stāvot sastrēgumos, tāpēc pie mums eļļas maiņa nepieciešama biežāk nekā ražotāja ieteiktajā vai automobiļa instrukcijā minētajā maksimālajā intervālā.
Svarīgi ir arī optimāla eļļas līmeņa uzturēšana motora karterī. Jo, ja līmenis ir pārāk augsts, palielinās eļļas izmešana caur kartera ventilācijas atveri, tā nokļūst uz dzinēja ārējām
virsmām – siksnām, izplūdes kolektora u.c., turklāt kloķvārpstas pretsvari, iegrimstot eļļā, mēdz to saputot, kas var radīt sūkņa darbības traucējumus. Savukārt ja eļļas ir pārāk maz, sūknis vairs nespēj to piegādāt berzes virsmām, līdz ar to arī pieaug eļļas darba temperatūra, paātrinās tās novecošanās. Ilgstoša automobiļa ekspluatācija ar pazeminātu eļļas līmeni augstas slodzes gadījumā var radīt klaņu ieliktņu bojājumus.
Pazīmes, ka laiks mainīt motoreļļu automašīnas dzinējam:
- ražotāja noteiktais intervāls - parasti šis intervāls ir viens gads vai 10 000 km - 15,000 km, taču ja neesat pārliecināts, meklējiet šo informāciju auto īpašnieka rokasgrāmatā.
- eļļas līmeņa brīdinājuma lampiņa - eļļas maiņas lampiņa automašīnas instrumentu panelī norāda, ka eļļas līmenis sistēmā ir nepietiekams. Ja eļļas līmenis nav pietiekošs, ir svarīgi to nekavējoties papildināt ar tādu pašu eļļu, lai samazinātu dzinēja bojājumu risku!
- eļļas krāsa un konsistence - ja eļļa ir caurspīdīga un ar dzeltenīgu nokrāsu, tad eļļa joprojām ir derīga lietošanai. Svarīgi, lai eļļā nav redzamu gružu un melnu nosēdumu.
- trokšņi no dzinēja - motoreļļa rada plānu slāni starp dzinēja detaļām, kas palīdz samazināt metāla virsmu kontakta pretestību, nodrošinot klusu dzinēja darbību brauciena laikā. Skaļāka dzinēja darbība var pāraugt skaļos trokšņos, kas norāda par nepieciešamību steidzami veikt eļļas maiņu.
- izplūdes gāzes - ja to apjoms ir neparasti liels un ar zilganu nokrāsu, veic eļļas pārbaudi, jo tas var norādīt uz eļļas noplūdi dzinējā. Ja eļļas līmenis ir normas robežās, dūmošana var norādīt uz kādu citu vainu dzinējā, tāpēc negaidi, bet piesaki sava auto vizīti pie automehāniķa!
- Eļļas smaka - par nepieciešamību mainīt eļļu var signalizēt arī izteikta smaka auto salonā. Vairumā gadījumu, spēcīga eļļas smarža norāda uz tās noplūdi.
- Dzinēja pārkaršana - Ja dzinējā nav pietiekami daudz motoreļļa vai arī eļļa nav mainīta ilgāku laiku, tas neizbēgami novedīs pie paaugstinātas dzinēja temperatūras. Motoreļļas galvenā funkcija ir nodrošināt pēc iespējas mazāku berzi. Veca eļļa šo funkciju vairs nespēj tik labi pildīt un dzinējs sāk pārkarst.
Papildus der atcerēties, ka nopērkot lietotu automobili ieteicams būtu nomainīt visas eļļas, filtrus un citus tehniskos šķidrumus.